Caici mit’ swinkin pitä Pukuiluturnawsten jalost taidost tietämän 3/3

Konamin jatkaa aiemmin aloitettua sarjaansa cosplaykisoista, niihin osallistumisesta ja niiden järjestämisestä. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin aihetta kisaajan näkökulmasta ja toisessa tekstissä keskityttiin cosplaykilpailuun henkilökunnan ja tuomareiden näkökulmaan. Viimeisessä osassa tarkastellaan cosplaykisoja conin kannalta.

Näitä kirjoituksia saa hyödyntää coninjärjestämisessä ja kopioida muiden ihmisten käyttöön, jos sille näyttää olevan tarvetta. Kredittaaminen olisi toki suotavaa, mutta ei pakollista.

3. Conin puoli

Cosplaykisat ovat yleensä suuri yleisöhitti. Ne ovat myös suuri ongelma coneille, koska niitä katsomaan haluaa useampi tuhat conivierasta ja moni coni on joutunut kohtuullisen kokoisiin tilaongelmiin juuri siksi, että sopivia saleja tai vastaavia tiloja cosplaykilpailuille ei löydy sopivaan hintaan. Lisäksi cosplaykisoihin jonottaminen on monissa tapahtumissa tuottanut ongelmia, joihin nykyään pyritään kehittämään ratkaisuja esimerkiksi erillisillä pääsylipuilla.

Ongelmista huolimatta conikansa vaatii tapahtumiin cosplaykisoja ja järjestäjät pyrkivät yleensä toteuttamaan edes tämän vaatimuksen, vaikka sen vuoksi vähennettäisiinkin sitten muista (anime)ohjelmanumeroista. Kilpailuttomia anime- ja mangatapahtumia on viimeisen viiden vuoden aikana ollut yhden käden sormilla laskettava määrä, näistä suurin tapahtuma oli ensimmäinen Tracon. Alkuvuosina kisa miltei jokaisessa conissa oli aivan ymmärrettävää, koska tapahtumia oli kolme hajautettuna keväälle, kesälle ja syksylle. Nyt tilanne on hieman toinen, koska esimerkiksi tulevana kesänä on seitsemän conia, jos Bakaconin laskee mukaan. Tämä kaikki noin neljän kuukauden sisällä ja kaikissa todennäköisesti on cosplaykilpailu.

Aina voi toki miettiä, tarvitseeko sitä cosplaykilpailua aina mukaan vai voisiko conikansaa innostaa seuraamaan muunkinlaista ohjelmaa. Deittishow’ ja FF Fightit ohittavat nopeasti suosiossaan kaavoihin kangistuneen ja kaikissa tapahtumissa nähdyn cosplaykilpailun, jossa näkee periaatteessa aina samat puvut. Jos cosplaykilpailu ei ole jollain tavalla peruslaadukkaampi (esimerkkinä Eurocosplay-karsinnat, jotka on yleisesti todettu aika eeppisiksi), ei se jaksa kiinnostaa ihmisiä. Cosplaykilpailun järjestäminen on kuitenkin tilaongelmien selviämisen jälkeen helpohkoa, sen ulkoistaminen esim. CFT:lle on vähentää conitean työmäärää ja conikansa tykkää.

Koska jokainen tapahtuma pyrkii kuitenkin miellyttämään kävijöitään, on kisojen erotuttava toisistaan joko erilaisilla kilpailumuodoilla tai sitten erinomaisella kisalla (tai erään tapahtuman tapauksessa nimikin riittää, vaikka kuinka kisa olisi jumppasalissa). Jotta tapahtuma pystyisi tuottamaan kävijöille parhaan mahdollisen elämyksen cosplaykisan muodossa, on tärkeää valita cosplayvastaavaksi sellainen henkilö, jolla on taitoa, kiinnostusta ja visiota siitä, millainen ideaalinen cosplaykilpailu on.

Kuten jo mainittua, cosplayaava cosplayvastaava on conin oman menestyksen kannalta paras. Pukuileva vastaava tietää yleensä cosplayereiden tarpeet, osaa suunnitella aikataulut ja ymmärtää kisojen kulusta hieman enemmän kuin tavallinen rivikansalainen, jolla ei ole cosplaykilpailuista tai itse cosplaysta suurempaa tietoa. Ihanteellinen reitti olisi kuten tämä blogitekstisarja. Potentiaalinen vastaava on aloittanut X vuotta sitten cosplayaamalla ja sitä myötä ajautunut muutamaan cosplaykilpailuun ja ehkä menestynytkin jossain kilpailussa. Jossain vaiheessa kilpailu on ruvennut kyllästyttämään ja on tullut halu kokeilla sitä toista puolta eli on hakeuduttu vänkäreiksi tai suoraan tuomarityöhön. Kilpailu-ura on ehkä jatkunut vänkäröinnin ohella ja jossain vaiheessa joku on pyytänyt tai ehdottanut, että kokeilepas järjestää kisa itse.

Useimmissa tapauksissa conin sisäisissä rakenteissa haetaan parasta mahdollista cosplayvastaavaa. Tämä voi olla tuttu, tutun tuttu, satunnainen, aktiiviselta vaikuttava nikki internetyhteisöissä, CFT:n kanssa työtä tehnyt henkilö tai ihan vain tavallinen rivipukuilija, jolta kysytään ja joka saattaa suostua tehtävään. Tai sitten tapahtuma voi järjestää julkisen haun (jonka kriteereinä on innokas ja turkulainen henkilö), joka ei kuitenkaan ole kovin julkinen vaan mainita asiasta kahdessa viestissä yhdessä viestiketjussa yhdellä foorumilla. Kun sopivalta näyttävä henkilö cosplayvastaavaksi on löytynyt, kannattaa conin varmistaa, että tämä ei pääse karkuun (esimerkkinä FCAC 2009, josta katosi ainakin kaksi vastaavaa).

Cosplayvastaava aloittaa työnsä päättämällä yhdessä muun järjestäjäporukan, missä muodossa cosplayohjelma pidetään. Malleina ovat walk-on -kilpailu, esitysmuotoinen kilpailu, pelkkä show ilman kilpailua, ryhmäkilpailu, Hall cosplay ja mahdollinen nettipukukisa. Valinta riippuu pitkälti tiloista ja resursseista, jotka tapahtumalla on käytössään. Jos tapahtumapaikalla ei ole tarjolla isoa tilaa, jossa on lava ja istumapaikkoja, on Hall cosplay paras vaihtoehto. Näytösmuotoinen kilpailu onnistuu parhaiten suurilla lavoilla ja ohjelmanumeron tehokkuutta lisää laadukas valotyöskentely ja mahdollisuus käyttää jokaiselle kisaajalle yksilöllistä musiikkia. Ryhmäkilpailuihin vaaditaan myös suuri lava, koska isoimmat ryhmät sisältävät jopa 15 ihmistä ja pienellä lavalla tämä saattaisi johtaa lavalta putoamiseen – eli cosplayvastaavan painajaiseen. Pienillä ja vaatimattomilla lavoilla tavallinen walk-on toimivin ratkaisu.

Jahka kilpailutyyli on valittu, on mietittävä osallistujamääriä ja ilmoittautumisen järjestäminen järkevästi. Jos ohjelma-aikaa on 1,5 tuntia, osallistujien lukumäärä määrittyy sen mukaan. Yksinkertaisissa kisoissa, joissa esitys ei ole tarpeen, kilpailijamäärät voivat olla suuriakin eli 40-60 osallistujaa, koska jokainen kilpailija viettää lavalla enimmillään minuutin. Näytöskilpailuissa sopiva osallistujamäärä on 20-30 kilpailijaa, jolloin kaikille jäisi noin 2,5 minuuttia esitysaikaa. Ryhmäkisoissa ryhmien määrä voi olla jotain kymmenen molemmilta puolilta ja hall cosplayssa tuomaroinnin vuoksi alle 20 osallistujaa. On kuitenkin fiksua, että kilpailijoita otetaan hieman aiottua enemmän, koska noin 10 % osallistujista peruu ennen tapahtumaa. Ilmoittautumista ei myöskään saa avata liian aikaisin vaan aikaisintaan 1,5 kuukautta ennen tapahtumaa. Pitkät ilmoittautumisajat lisäävät peruneiden määrää ja alussa hyvältä näyttänyt luku osallistujia saattaa kutistua hälyyttävän pieneksi.

Ilmoittautumiseen liittyy myös toimivan ilmoittautumislomakkeen teettäminen conin nettisivuista vastaavalla henkilöllä. Ilmoittautumislomakkeesta tulee löytyä vähintäänkin osallistujan oikea nimi, mahdollinen kutsumanimi ja toimiva sähköpostiosoite. Lisäksi lomakkeesta on löydyttävä tilaa hahmolle, hahmon sarjalle, mallikuvalle ja erityishuomioille. Näiden lisäksi olisi suotavaa, että ilmoittautumisen lähtemisen jälkeen kisaajalle tulisi automaattinen sähköpostiviesti ilmoittautumisen hyväksymisestä. Tämä vähentää vastaavaan kohdistuvia kysymyksiä siitä, onko henkilön y ilmoittautuminen mennyt läpi vai onko kisa täynnä.

Tämän jälkeen vastaava joko rekrytoi työvoiman hyviksi tietämistään cosplayapureista tai pyytää työvoimavastaavaa valitsemaan potentiaalisimmat ehdokkaat työhön. Tuomarit – jos kisan luonne vaatii sitä – valitaan yleensä kokeneista tuomareista, joiden nimet/nikit löytyvät yleensä aiemmin järjestettyjen tapahtumien sivuilta, vaikka mukaan valitaan yleensä muutama uusi tuomarikin, jotta suomalaista tuomarikantaa saataisiin kasvatettua. Cosplayvastaava vaikuttaa tuomaripäätöksellään myös kisan yleislinjauksiin, joten tuomariston pitää olla mahdollisimman monipuolinen sekä sarjatuntemukseltaan että puku- ja esityspuolella. Pukuompelijat, pukuompelijaopiskelijat, teatteriharrastajat ja meikkitaiteilijat muodostavat hyvän tuomariston, mutta ei myöskään pidä väheksyä vain cosplayn kautta samoja taitoja oppineita henkilöitä. Sarjapuolelta osan tuomareista pitää olla tuttu erilaisten animejen kanssa ja osan tietää jotain peleistä. Pelitietouden painottaminen lisääntyy, koska pelihahmocosplay on edelleen kasvattamassa suosiotaan.

Tuomareiden ja cosplayhenkilökunnan kanssa on pidettävä yhteyttä ennen tapahtumaa ja huolehdittava, että kaikilla on selvillä aikataulut ja tehtävät.

Lisäksi cosplayvastaavan tehtäviin kuuluu hankkia cosplaykisalle juontaja, joka osaa asiansa ja suoriutuu tehtävästään ilman mahdottomia lausuntavirheitä. Juontajan kanssa kommunikointi tapahtuu toivottavasti etukäteen ja niin, että juontajalla on mahdollisuus suunnitella juontonsa viihdyttäväksi kokonaisuudeksi. Ennen kisaa juontajalle on selvitettävä peruneiden kilpailijoiden numerot, jotta juontoon ei tule turhia epäselvyyksiä.

Ohjelmanumero pitää luonnollisesti myös ajoittaa oikeaan kohtaan päivää, mieluiten aikavälille 12-17, koska tätä ennen kaikki eivät ole saapuneet vielä conipaikalla ja tämän jälkeen hienoinkin puku näyttää helposti ryvettyneeltä. Aikataulu ei saa olla liian liukuva eikä siinä periaatteessa saisi olla suuria väliaikoja, koska muuten pukuilijoilla on tapana lähteä takaisin conialueelle ja pahimmassa tapauksessa unohtaa bäkkärille saapumiseen ajoissa.

Perusominaisuuksien lisäksi cosplayvastaavalla on hoidettavanaan useita pikkuhommia, kuten palkintojen päättäminen ja tilauttaminen conin kautta (tai itsenäisesti, mutta conin laskuun), kunniakirjojen tekeminen joko itse, kykenevän tuttavan avulla tai tapahtuman graafikon kanssa, kaiken paperilla olevan materiaalin suunnittelu ja tulostuttaminen, kilpailijoiden kysymyksiin vastaaminen, kuvausasioiden hoitaminen, mahdollisista musiikki- ja valoasioista huolehtiminen, cosplaykorjauspakkauksen valmistaminen cosplaykisan takatilaan ja ensiaputarvikkeilla (särkylääke, glukoositabletit, laastarit) varustautuminen.

Nämä ovat vain alkua ja työn edetessä tulee yleensä lisää ideoita, jotka kannattaa toteuttaa, jos resurssit riittävät. Jos homma osoittautuu liian raskaaksi, kannattaa pyytää apua muilta ihmisiltä.

Hyvin tärkeä osa esivalmisteluja on myös infoviestien lähettäminen. Näistä viesteistä tulisi löytyä kaikki tieto tulevista tiloista, aikatauluista ja lavakäytänteistä. Parhaassa tapauksessa infoviestin mukana tulee kartta backstagen tiloista ja siitä, miten lavalla toimitaan. Infoviestien tulee olla helposti ymmärrettäviä ja suoraviivaisia, jotta ne jäisivät helposti mieleen ja olisi helppo muistaa sitten H-hetkellä.

Cosplayvastaavan on hyvä olla rakentamassa conia jo päivää ennen sen varsinaista alkamista. Näin takatiloihin on mahdollista saada kisaajien kannalta parhaat mahdolliset olosuhteet tuomarointitilaa, pukuhuonejärjestelyjä ja istumapaikkoja myöten. Coniaamuna lavan takana olevat tilat kannattaa esitellä vänkäreille, jotta he osaisivat neuvoa kisaajia oikeisiin paikkoihin.

Kisaajien ilmoittautuminen hoidetaan jokaiselle tapahtumalle yksilöllisessä tavalla. Joskus ilmoittautuminen tapahtuu infotiskille, toisinaan suoraan bäkkärille. Sopiva tapa on cosplayvastaavan päätettävissä, mutta ilmoitettava hyvissä ajoin kilpailijoille. Ideaalitilanteessa kaikki sujuu rauhallisesti ja kilpailijoille esitellään heidän cosplayvänkärinsä, joka hoitaa tehtäväänsä tästä eteenpäin ja cosplayvastaava vain tarkistaa paikat ja antaa lisäinfoa. Ideaalitilanteita ei kuitenkaan koskaan tapahdu ja cosplayvastaavan pitää normaalisti juosta paikasta toiseen ja takaisin. Cosplayvänkäreillä on tässä vaiheessa suuri vastuu kilpailijoista.

Yleensä cosplayvastaavan velvollisuuksiin kuuluu lavan esitteleminen kaikille kilpailijoille, ellei tehtävää ole delegoitu jollekin cosplayvänkärille. Periaatteessa vastaavan pitää olla selvillä kaikesta, mitä lavan takana tapahtuu ja siksi ennen lavalle menoa vastaavan kannattaakin kiertää kaikki kisaajat läpi ja kysyä, onko kaikki kunnossa ja selvillä. Tämä lisää cosplaykilpailuun henkilökohtaista tuntua ja one of us-mentaliteettia. Kaikissa tapahtumissa tällainen ei tietenkään ole mahdollista, mutta pyrkimys pitää kaikki langat käsissään on hyvä.

Periaatteessa cosplayvastaavan urakka helpottuu siinä vaiheessa, kun kisaajat on asetettu jonoon ja kilpailu on alkanut. Sen jälkeen velvollisuutena on enää katsoa, että kaikki löytävät itsensä lavalta ja valvoa, että tulokset julkaistaan oikein ja palkinnot saadaan perille. Kisan loputtua vastaava ja henkilökunta hätistelevät kilpailijat pois lavalta ja lopuksi vastaavan on hyvä kiittää kaikkia apulaisia työstä.

Conin jälkeen vastaavan tulee päivittää kilpailun tulokset internettiin, huolehtia, että kuvat löytyvät edes joskus tapahtuman sivuilta ja lukea mahdollisimman paljon coniraportteja, jotta selviäisi, mitä pitää parantaa tulevissa coneissa. Sitten kohti uusia haasteita!

Konamin päättää cosplaykisa-aiheen tähän. Kysymyksiä saa luonnollisesti esittää ja huomauttaa, jos jokin asia ei ole aivan kohdallaan tai puuttuu.

 

Mainokset

0 Responses to “Caici mit’ swinkin pitä Pukuiluturnawsten jalost taidost tietämän 3/3”



  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s





%d bloggers like this: